Soort bijdrage: Diversen



  • Een systeem van standaardschermen moet een einde maken aan de huidige wildgroei van geluidsschermen langs de snelwegen. ‘We moeten terug naar strakke, droge ingenieurskunst, een stijl die het aantal impulsen reduceert’, vindt bedenker Ton van Schaik.




  • Afgelopen nacht koos Amsterdam zijn eerste nachtburgemeester. Ambtelijk pratende dj’s moeten het uitgaansleven een nieuwe impuls gaan geven.




  • Privacy is uit. Met welhaast algemene instemming worden steeds meer beveiligingscamera’s geïnstalleerd. ‘Sinds tante Sjaan niet meer de hele dag voor het raam staat, moeten we andere vormen van toezicht verzinnen.’




  • De autohandel wordt geliberaliseerd. Vanaf dinsdag wordt het verkoopmonopolie dat fabrikanten aan hun dealers geven, opengebroken.




  • Het idee van de industriële woning is zo oud als de twintigste eeuw, Ford en Edison hielden zich er al mee bezig. In de jaren zeventig was Fokker heel dicht bij de verwerkelijking, maar de order voor de F16 gooide op het laatste moment roet in het eten.


  • Magistrale windlijnen


    Overal waar in Nederland windmolens worden gepland stuiten ze op grote tegenstand. Toch zouden ze krachtige lijnen kunnen vormen, als ze in lange rijen langs snelwegen worden opgesteld. ‘Een spannend idee, Christo waardig’.




  • In de loop van de twintigste eeuw werd de keuken de werkplaats van de vrouw: strak, functioneel, degelijk. Maar de huisvrouw emancipeerde en de keuken werd opengebroken. Tegelijk met de keukenmuur sneuvelden de normen van Goed Wonen.




  • Eeuwenlang bepaalde het gesloten bouwblok het aanzicht van de Europese stad. De eerste barst in dit bastion werd geslagen door Haussmann, Le Corbusier maakte het karwei af. Maar steden blijken niet zonder bouwblokken te kunnen.




  • Auto’s, fietsen en broden rolden al langer van de lopende band, in de jaren zestig waren ook huizen aan de beurt. Aanvankelijk waren de Coignetwoningen een groot succes, maar de zware montagebouw ging uiteindelijk ten onder aan zijn starheid.




  • In de jaren van de wederopbouw ontstond in Emmen de wijk Emmerhout, ontworpen door Niel de Boer. Hier kwam ook het eerste woonerf in Nederland – het echte woonerf waar de auto niet kan komen.




  • Een auto is voor veel mensen meer, veel meer dan enkel een vervoersmiddel. En een auto op leeftijd roept helemaal een speciaal gevoel op. De Volkswagen-Kever is zo’n auto.




  • Snelwegen vergen steeds meer plaats: het aantal rijstroken neemt toe en tegelijk trekt de Wet Geluidshinder steeds ruimere contouren waarbinnen niet gebouwd mag worden. Zeker in de Randstad is dit een fnuikend probleem.