Soort bijdrage: Reportage

  • Lopend langs lijn 13


    Dertig jaar geleden publiceerde Het Parool een serie wandelingen langs de Amsterdamse sociale woningbouw, de mooiste aflevering was die over lijn 13. Ik maakte deze wandeling samen met auteur Han Michel opnieuw. ‘Sommige complexen moet je koesteren, net als goedkope woonruimte, want die heeft een stad nodig.’


  • Autoloze zondag spelen op de A9


    Vier kilometer asfaltpiste die als een historisch relict het dorp in tweeën snijdt. Nog minstens tot 3 juni kun je hier terecht voor snelwegarcheologie.


  • Rondje Randstad


    Het boek Snelweg x Stad onderzoekt de toekomst van de ringweg. Bij wijze van inleiding maakte journalist Tijs van den Boomen een ‘rondje langs de velden’ en zag meer stad dan snelweg.


  • Doing the Rounds of the Randstad


    The book ‘Highway x City’ examines the future of the Urban Ring Road. By way of introduction, journalist Tijs van den Boomen ‘did the rounds’ and saw more city than highway.


  • Levendig werd het nieuwe Kattenburg niet


    Anders dan in de Jordaan en de Dapperbuurt was er op Kattenburg in de jaren zestig geen verzet tegen de sloop van de buurt. Daardoor is het nu een monotone woonwijk, zonder werkgelegenheid.


  • Rondje Tilburg


    Sinds drie jaar heeft Tilburg een nieuwe ring die de stad als een ceintuur omgordt. Maar de stad is zich nog nauwelijks bewust van de kansen die dat biedt. Tijd voor een excursie door en om de meest autominnende stad van Nederland.


  • Het geheim van de Felix Meritisbuurt


    Stadsplanners lieten de ontwikkeling tussen Keizers- en Prinsengracht ooit op hun beloop. De tuinen werden helemaal volgebouwd. En juist dit stuk is nu het meest gewilde van de hele stad.


  • Shortstay rond het Rokin


    Rond het Rokin wordt nauwelijks meer gewoond, er slapen vooral toeristen. Toch hebben de buurten baat bij shortstay: er komen meer woningen boven winkels.


  • De lat ligt hoog


    De skyline van de stad verandert in hoog tempo. Komende jaren komen er meer dan 25 torens bij. Op twee plekken verandert de skyline van de stad wel ingrijpend: in Noord en op Amstel Business Park.


  • Hoe auto is Rotterdam nog?


    Als gastcurator van Streetwise doorkruiste ik de stad deze zomer lopend. Ik liep onder meer langs een van de weinige doorgaande historische stadsstraten, de zes kilometer lange route van het Rotterdamse centrum naar Schiedam.


  • Ten Kate hoopt op de Hallen


    Met minder dan honderd kramen is de Ten Kate een kleine, intieme markt, waar families nog een belangrijke rol spelen. Neem de familie Kelch, die goed is voor vijf kooplieden.’Circus Kelch’ worden ze wel genoemd.


  • Passantenstad


    De 24 uur van Sloterdijk Centrum, dat in rap tempo verandert van een leegstaand kantorengebied in een nieuw stukje stad. Met Soupalicious en Bret als trekkers. En jankende raceautootjes, gewoon omdat het kan.