-
Er is reden voor chagrijn. Toeristen gaan nog graag naar de Cuyp, maar Amsterdammers laten het steeds meer afweten, vooral yuppen weten de markt niet te vinden. Door de week vallen de vele lege plekken op.
-
De 24 uur van Sloterdijk Centrum, dat in rap tempo verandert van een leegstaand kantorengebied in een nieuw stukje stad. Met Soupalicious en Bret als trekkers. En jankende raceautootjes, gewoon omdat het kan.
-
De Lindengracht lijkt misschien nog wel het meest op het klassieke beeld dat Amsterdam van zijn markten koestert: gevarieerd aanbod, bijdehante kooplui, gezellig druk en een hoop cafés om even aan te leggen.
-
Hebben we in Amsterdam niet te veel dagmarkten? Staan ze wel op de juiste plaatsen? En hoeveel kramen met goedkoop textiel en slechte tomaten kan een markt aan? Een verkenning in twaalf markten.
-
‘Twee jaar geleden verkocht ik aan het einde van de dag al mijn waar voor een euro en dan was ik in een uurtje los’, zegt Naci Topgu, ‘nu begin ik ’s morgens al met een euro en blijf ik er nóg mee zitten.’
-
Met de komst van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg kreeg Amsterdam een nieuwe ringweg van 54 kilometer. Deze Grote Ring helpt anders naar de stad te kijken: straks wonen we bijna allemaal binnen de Ring.
-
Wat gebeurt er als corporatiewoningen worden gesloopt? Worden de zittende bewoners dan verjaagd naar impopulaire buurten, zoals vaak wordt gedacht? De proef op de som bij een project op de Tugelaweg.
-
IJmuiden vangt steeds meer cruiseschepen op voor Amsterdam. Dat is goedkoper voor de rederijen, bovendien kunnen ze zo meer bustours verkopen. En toeristen hebben meer tijd om de stad in te gaan.
-
In alle uithoeken van de stad worden studenten gehuisvest in containers en omgebouwde kantoren. Dat het soms ietwat naargeestige plekken zijn? Geen probleem.
-
Studenten veroveren de stad. In tien jaar zijn er tienduizend studentenwoningen bij gekomen, veelal aan de rafelranden van de stad en in wijken die voorheen geen studenten trokken.
-
Mannen uit West willen na hun scheiding zo snel mogelijk weg: slechts 38% blijft er hangen. Vreemd genoeg trekt West gescheiden mannen uit andere stadsdelen juist aan – hebben zij meer oog voor de romantische kansen die dit veryuppende stadsdeel biedt?
-
Door de economische opleving durven Amsterdamse stellen weer uit elkaar te gaan. In 2013 steeg het aantal scheidingen in de stad, voor het eerst in jaren.
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Leven onder het luchtruim
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
- NRC Handelsblad (189)
- Intermediair (130)
- Het Parool (56)
- Diversen (44)
- Bouw (30)
- NRC Weekblad (29)
- Brussel Deze Week (26)
- De Groene Amsterdammer (24)
- Archined (22)
- Metro (15)
- S+RO (15)
- Spiegel Online (14)
- Stad-Forum (11)
- Veldhovens Weekblad (10)
- CRa (10)
- Lezing (9)
- Blauwe Kamer (9)
- Vrij Nederland (8)
- Humanist (7)
- Uit&thuis (7)
- De Vinexmensen (7)
- Arma (6)
- Notities (6)
- Podium voor Architectuur (6)
- AD Magazine (5)
- NRC Magazine (5)
- Architectuur Lokaal (4)
- Lucasx (4)
- De FLA-krant (3)
- MooiNL (3)
- Lira Bulletin (3)
- De Gids (3)
- Psy (2)
- Academie van Bouwkunst (2)
- Trouw (2)
- BPD Magazine (2)
- New Business (2)
- De Journalist (2)
- Focus Locus Oude Rijn (2)
- BincK (2)
- OneWorld Magazine (2)
- Welkom in Control Space (2)
- de Volkskrant (2)
- De Zaak (2)
- NRC Next (2)
- Smaak (2)
- VPRO Gids (1)
- Architectuur NL (1)
- Autoweek (1)
- Kruispunt Utrecht (1)
- ACE-nieuws (1)
- De Nieuwe Reporter (1)
- Wij maken Nederland (1)
- HP/De Tijd (1)
- Het Financieele Dagblad (1)
- Wallenburgtribune (1)
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken (1)
- ‘Scape (1)
- Mainline (1)
- Amsterdam (120)
- Snelweg (118)
- Wegen (102)
- Openbare ruimte (92)
- Stad (68)
- Groot-Amsterdam (50)
- Architectuur (50)
- Toerisme (35)
- Brussel (29)
- Markt (29)
- Eindhoven (27)
- Auto (26)
- Landschap (25)
- Fietsen (24)
- Knooppunt (24)
- Bedrijventerrein (23)
- Schiphol (23)
- Vinex (23)
- Monumenten (21)
- Rotterdam (19)
- Openbaar Vervoer (19)
- Luchthaven (18)
- Teksten voor fotoboeken (17)
- Ontwerpen (17)
- Shopping (16)
- Kunst (16)
- Verboden toegang (15)
- Veldhoven (14)
- Freelancen (14)
- Rotondologie (11)
- Verrommeling (10)
- Reclamemasten (8)
- Drugs (8)
- China (8)
- Bos en Lommermarkt (7)
- Berlin (7)
- Ghana (6)
- Corona (5)
- Auteursrecht (5)
- Veiling Aalsmeer (5)
- Aids (4)
- Duurzaamheid (3)
- Bajes (3)
- Psychiatrie (2)
- Japan (1)
- India (1)
- Film (1)
- De Markt
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A10
- Dossier A2
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- In het voetspoor van JC Bloem
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Vinexland
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit