• ‘Hallo, hier zijn we, gezellig, bakkie doen?’


    Nederlanders zie je in het buitenland al van verre aankomen met hun triomfantelijk knalgele kentekenplaten. Waarom hebben we die eigenlijk? En kan de Europese Unie daar niet iets aan doen?


  • Duikers


    Duikers zijn in de civiele techniek ondergeschoven kindjes, ook in letterlijke zin – je ziet niets van de kokers die zorgen dat water onder de weg door kan.


  • De zaak A.


    ‘Jonker, heb je begin volgende week tijd? In A. zijn er problemen. De gemeente schijnt een reusachtig hert op de rotonde te willen zetten. Of we even kunnen komen kijken.’


  • De drukste weg van Nederland


    De A4 is de nieuwe nummer één in de file-toptien. De snelweg van Amsterdam naar België is uitgegroeid tot hét hoofdpijndossier van Rijkswaterstaat. Al liftend brengt Tijs van den Boomen de weg in kaart.


  • De stuurloze stad


    In Brussel houden 19 burgemeesters, 685 raadsleden en 200 wethouders elkaar in een ijzeren greep. Dat maakt het hart van Europa immuun voor de logica van de vooruitgang.


  • The rudderless city


    The capital of Flanders, Belgium and Europe, has ground to a halt in a quagmire of administrative impotence. Of all places it is the heart of Europe that is immune to the logic of progression and this, despite all the misery, makes it a fascinating city.


  • Het schap van de Dirk is de spiegel van de buurt


    De filialen van Dirk van den Broek vormen een fascinerende spiegel van de stad: hier schuifelen paardenstaart en hoofddoek samen door de gangen, hier staan stropdas en djelabba achter elkaar in de rij.


  • Het rijtjeshuis


    In zijn boek ‘Kleine filosofie van het rijtjeshuis’ legt Pieter Hoexum de alledaagse werkelijkheid van het wonen onder de loep. Hij breekt een verrassende lans voor saaiheid en middelmatigheid.


  • Rotterdam


    Er is veel vooruitgang geboekt in de oude wijken, zelfs ‘op Zuid’ gaat het veel beter dan tien jaar geleden. Toch blijven de problemen in Rotterdam groot. Zorgelijk zijn de ontwikkelingen aan de zuidrand van de stad.


  • Op de pedalen met Joop Jok


    Over de geschiedenis van de veiling en de architectonische erfenis in Aalsmeer vertelt Joop Kok honderduit. Maar wie de architect van het nieuwe veilinggebouw is? ‘Geen idee.’ Hij komt daar zo min mogelijk: ’Ik vind ik zo anoniem en grijs – een soort Lyon in de mist.’ De oude band…


  • Liefdeloze snelwegarchitectuur


    Volkomen misplaatst staat het hoofdkantoor van De Lage Landen in het Eindhovense centrum. Met marmer en spiegelglas probeerde de stad eind jaren tachtig zijn industriële verleden weg te poetsen.


  • Vathorst hoofdstad?


    Dat Vinexwijken op de moederstad lijken waaraan ze zijn ontsproten, zoals ik tijdens deze reis ontdekte, blijkt ook hier op te gaan. Amersfoort is een burgerlijke stad, in de goede zin van het woord.