• De pendel uit Pajottenland


    Twee derde van de pendelaars naar Brussel komt met de auto, met enorme files tot gevolg. Waarom nemen ze niet vaker de trein? Zonder parkeerplaatsen in het achterland van Brussel, zal de stroom auto’s naar de hoofdstad blijven aanzwellen.


  • De vorige vinex


    De groeikernen staan in een slecht daglicht, ze zijn saai, suburbaan en schraal. Toch hebben ze volgens de ‘Atlas Nieuwe steden’ meer kwaliteit dan hun opvolgers, de vinexwijken. Klopt dat? De proef op de som in Nieuwegein.


  • De particuliere rotonde


    Haren – Gelukkig kun je deze privérotonde vanaf de openbare weg ook zien liggen, en juist dan maakt ze een pronte indruk: het lijkt net alsof de witte vlaggenmasten in strenge slagorde op het middeneiland staan. Schijn bedriegt.




  • Niemand kan de WoonKeur dwingend voorschrijven, maar dat hoeft ook niet. Haar uitwerking is sluipenderwijs misschien wel veel effectiever. Ed Nolte van de koepel van woningcorporaties: ‘Mensen krijgen straks misschien geen thuishulp omdat hun douche en de slaapkamer niet aan de Arbo-eisen voldoen.’


  • Even landscapes die out


    The exhibition entitled ‘A wider view’ will present a sample sheet of European culture landscape in Apeldoorn this summer. Tijs van den Boomen examines the strategy of preservation and regeneration.


  • De groene rivier


    Je verwacht hier eindelijk de stenen kademuren aan te treffen die je met een stad associeert – of zoals J.C. Bloem dichtte ‘De in kaden vastgeklonken waterkant’ – maar in plaats daarvan worden de oevers drassig en zompig.


  • Onder Weg!


    De provincie Noord-Holland kiest voluit voor Transit Oriented Development (TOD), de integrale benadering van openbaar vervoer en ruimtelijke ontwikkeling. Meestal is TOD het terrein van verkeerskundigen en planologen, dit boek geeft juist ontwerpers ruim baan. Tien professionele ontwerpteams en vijf studententeams van de TU Delft kregen van BNA Onderzoek de…


  • On The Road!


    The Province of North Holland wholeheartedly opts for Transit Oriented Development (TOD), an integrated approach to public transport and spatial development. TOD is usually the domain of traffic engineers and planners; this book, however, gives designers free rein. BNA Research gave ten professional design teams and five teams of Delft…


  • Buurt springt in de bres voor Bos en Lommermarkt


    Stadsdeel West maakte in november bekend de markt per 1 juli 2021 te willen opheffen. Dat de kooplui van de Bos en Lommermarkt en hun vakbond tegen de dreigende opheffing van hun markt zijn, is logisch. Net zoals het begrijpelijk is dat de winkeliers aan het plein protesteren: zij vrezen straks…


  • Seropositief verder


    Acht seropositieve druggebruikers vertellen over hun leven, hun angsten, hun hoop en hun manieren om met aids om te gaan. Zij praten over ziek worden, afhankelijkheid, familie, sexualiteit en het leven in eigen hand houden.


  • Niet zo, maar zo


    Nederland raakt overwoekerd met kunstwerken. Bureau Geen Kunst pleit voor respect voor de leegte en voor grote terughoudendheid bij nieuwe kunstwerken in de openbare ruimte.




  • Het aantal stadsbewoners dat de eigen buurt als ‘(zeer) negatief’ ervaart, is met bijna 60 procent gedaald: van een half miljoen tot 210.000. Dat is 1,3 procent van de Nederlandse bevolking.