• Tai chi op de fiets


    De Chinese fietser raakt in de verdrukking nu steeds meer auto’s in het land rondrijden. Om toch te overleven, ontwikkelden de fietsers speciale overlevingsstrategieën. Zoals tai chi.




  • Tekenen of niet tekenen? Het antwoord op deze vraag zegt veel over je karakter. Tijs van den Boomen schets zes typetjes, elke gelijkenis met bestaande personen is opzettelijk.




  • Duizenden jaren hebben Chinezen hun kennis verfijnd om hun omgeving in balans te brengen. De leer, Feng Shui, strekt zich sinds kort uit tot aan de auto. Verzekeraar Aon helpt automobilisten gelukkig worden.


  • Tweehonderd jaar rijksbouwmeester


    Het kostte vier rijksbouwmeesters, vier architectenbureaus en ruim veertig jaar, maar het resultaat mag er zijn: in de bossen van Apeldoorn wordt volgend jaar een kantorencomplex van 110 duizend vierkante meter opgeleverd.




  • Bij mensensmokkel is van romantiek geen sprake. Maar achter sigarettensmokkel gaat een wereld van ‘eenvoudige sjacheraars’ schuil, die er ouderwetse gedragscodes op na houden.


  • Rembo


    Waarom vraagt een kunstenaar die haar beeld wil onthullen in ’s hemelsnaam Bureau Geen Kunst om het openingswoord uit te spreken? Is dat masochisme? Of is het een typisch staaltje van het moderne kunstdebat dat elke kritiek in zich opneemt?




  • De eisen voor de Zuidas waren niet mis te verstaan. Geen bedrijfspark maar een levendig stuk stad. Geen verzameling vastgoed maar cultuur. Is architect Henry Cobb met zijn ABN Amro-toren hierin geslaagd? Zo maar een middag op de Zuidas, in Amsterdam.




  • In de Schildersbuurt zoek je je suf naar een telefooncel, en dan vind je er opeens tien op een rijtje op het Hobbemaplein.




  • Hier, op het Onze-Lieve-Vrouweplein in Maastricht, begon in 1995 de omwenteling.


  • Gentrification in de Indische Buurt


    Nieuwe stedelingen willen een woning van voor de oorlog. En dus laten ze de nieuwe Indische Buurt links liggen en klitten ze samen in het oude deel van de buurt. Niet-westerse concentreren zich juist in de stadsvernieuwingsblokken.


  • Vrouwelijke statushouders op zoek naar een afdakje


    Om van Zwolle naar Kampen te komen, moest je vroeger de Kamperpoort door, een dubbele poort in de vestingwal die de stad omgaf. Langs de uitvalsweg, de Hoogstraat, lagen touwslagerijen, molens, bleekvelden en schamele woningen. Begin negentiende eeuw werd de laatste van de twee poorten gesloopt, de naam bleef bewaard…




  • Drie voorbeeldprojecten moeten de aandacht vestigen op de kwaliteit van bedrijventerreinen. Of moeten we zeggen: van werklandschappen? In ieder geval krijgen landschapsarchitecten en stedenbouwers meer invloed bij het ontwerp en bij de herstructurering.