• Vinex-parkeren


    De Vinex-wijken liggen weer onder vuur, binnen twintig jaar zouden ze verpauperen. Onzin natuurlijk, maar er blijkt wel een merkwaardige weeffout in te zitten: te weinig parkeerplaatsen.


  • Ongewenste gasten op Schiphol


    Officieel is dit openbaar gebied, niemand weet hoe ver de bevoegdheden van Schiphol precies reiken. In iedere geval ver genoeg om repressieve maatregelen als het project Justitie op Schiphol (JOS) en sweepteams die 24 uur per dag mensen wegsturen met de huisregels in de hand.




  • In heel Nederland versperren villabewoners de toegang tot openbare paden, en ook in Holten zou er nooit een haan naar hebben gekraaid als de bewoners in hun inhaligheid niet over het hoofd hadden gezien dat er nog iemand tussen hen woonde.


  • Cabrio


    Cabriorijder Marcel van der Feest, die me een lift geeft van Rotterdam naar Numansdorp, houdt wel van bedrijventerreinen. Op voorwaarde dat je kunt zien wat ze verkopen. Gesloten dozen vindt hij niks.


  • Rotte kiezen


    Hoe lang zou het nog duren voor in Nederland de laatste ruïne is afgebroken en het laatste verval is gladgestreken? Kunstenares Lara Almarcegui bracht er nog snel 154 in beeld.


  • Erfgoed


    ‘Ik voel dit proces als een stervensbegeleiding’, schreef Mariken Francissen op 3 januari 1982. ‘Ik weet niet waarover het verdriet precies gaat en daardoor weet ik niet of ik de fabriek of mezelf aan het begraven ben.’


  • Te veel park


    In de strijd tegen de tweedeling richt Amsterdam zich op de wegen die de oude stad en de Westelijke Tuinsteden verbinden. De Jan Evertsenstraat dient als pilot, maar de Postjesweg is een veel groter probleem. Of eigenlijk: het Rembrandtpark.




  • Om files te voorkomen begint het meeste onderhoud aan snelwegen pas om acht uur ’s avonds. Rijkswaterstaat regelt het verkeer, particuliere aannemers voeren het werk uit. Een avond met de onderhoudsploeg van de A2.


  • Utrecht


    Net als Amsterdam ontwikkelde Utrecht zich het afgelopen decennium voorspoedig. Ook buurten ten westen van het spoor liftten mee op de populariteit van het centrum. Overvecht blijft een zorgenkindje.


  • Groningen


    Verhoudingsgewijs was de leefbaarheidwinst in Groningen het grootste: er wonen nu vijfmaal minder mensen in een ‘matige’ of ‘negatieve’ omgeving dan tien jaar geleden. Vooral het centrum en de noordoostelijke wijken profiteerden hiervan.


  • Heerlen


    Het gaat zo goed met de leefbaarheid van Heerlen dat de stad alleen Haarlemmermeer en Apeldoorn voor hoeft te laten gaan. Voor een kleine rimpeling zorgde de opening van een nachtopvang voor druggebruikers in het centrum.


  • Leeuwarden


    De flinke ‘zeer negatieve’ gebieden aan de noordrand van Leeuwarden zijn verdwenen. Bovendien scoorde de stad iets beter dan gemiddeld wat betreft de afname van het aantal mensen dat genoegen moet nemen met leefbaarheid ‘matig’ of minder.