• Eindhoven


    Er zijn geen serieuze problemen meer in Eindhoven, de score ‘negatief’ komt nergens meer voor. De leefbaarheid in de drie Vogelaarwijken is minimaal ‘matig’. In het noorden van Woensel staan wat donderwolkjes aan de verder heldere hemel.


  • Den Haag


    De ‘zeer negatieve’ plekken zijn bijna verdwenen uit Den Haag, vooral in Schilderswijk en Transvaalkwartier was de vooruitgang groot. Nieuwe problemen doemen echter op in Moerwijk, ook de randen van de stad zijn kwetsbaar.


  • Tilburg


    Het afgelopen decennium was Tilburg de enige grote stad waar de leefbaarheid afnam, vooral in Stokhasselt-Noord stapelen de problemen zich op. De stad is extra kwetsbaar omdat de werkgelegenheid in Brabant de komende jaren onder druk staat.


  • Groningen


    Verhoudingsgewijs was de leefbaarheidwinst in Groningen het grootste: er wonen nu vijfmaal minder mensen in een ‘matige’ of ‘negatieve’ omgeving dan tien jaar geleden. Vooral het centrum en de noordoostelijke wijken profiteerden hiervan.


  • Maastricht


    Het afgelopen decennium heeft Maastricht nauwelijks leefbaarheidwinst geboekt. Erg is dat niet omdat de uitgangspositie ondanks twee Vogelaarwijken niet slecht was. Wel dreigen de naoorlogse wijken aan de westzijde af te glijden.


  • Leeuwarden


    De flinke ‘zeer negatieve’ gebieden aan de noordrand van Leeuwarden zijn verdwenen. Bovendien scoorde de stad iets beter dan gemiddeld wat betreft de afname van het aantal mensen dat genoegen moet nemen met leefbaarheid ‘matig’ of minder.




  • Af en toe dook de anekdote op tijdens familiefeestjes: voor de oorlog zou Philips een vierkante meter grond van opa en oma hebben gestolen. Een reconstructie voor Brabants Heem.




  • Utrecht, dat zijn de twee schoorstenen van elektriciteitscentrale Lage Weide. Want voor de rest zie je vanaf de snelweg bijna niets van de stad. Wat rommelige bedrijfsdozen, een onsmakelijk wegrestaurant, een kop koffie op een reclamezuil.


  • Kleurrijk ondernemen


    Elke ondernemer in dit boekje belicht een aspect van zijn zaak. Tien bladzijden met tips geven kort aan wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijf. Achter in het boekje staat een uitgebreide adressenlijst.




  • De iconenwand reikt niet helemaal tot het plafond, zodat je boven de beeltenis van Jezus een stukje van de Wallen ziet: de rode markiezen van een bordeel, twee uithangborden met bierreclame.




  • Nederlandse automobilisten toeteren weinig. Toch stijgt het aantal bekeuringen voor ‘onnodig lawaai maken’ in rap tempo. Oude, slecht gepoetste auto’s toeteren het vaakst.




  • Een auto is voor veel mensen meer, veel meer dan enkel een vervoersmiddel. En een auto op leeftijd roept helemaal een speciaal gevoel op. De Volkswagen-Kever is zo’n auto.