• Ein Hoch auf dumme Mobilität


    Die Technik wird das Wohnen in unseren Städten nicht angenehmer machen, im Gegenteil. Wir brauchen keine intelligenten Autos und Smart Cities, sondern intelligenten Städtebau.


  • The proof of the station is in the eating


    Subjectieve ervaringen bepalen of we een plek omarmen, of ons er juist hartgrondig van afkeren. Daarom ben ik voor de evaluatie van het Loket Knooppunten op elk station twee broodjes gaan eten, een goedkoop en een duur. En ik kan u vertellen, dat viel niet altijd mee. Speech ter gelegenheid…


  • Het dorp met de platte daken wil geen museum zijn


    Tien dorpen telt de Noordoostpolder, ze liggen in een cirkel rond de centrale plaats Emmeloord en negen van de tien werden na de oorlog heel klassiek dorps opgetrokken, maar bij Nagele kregen de modernisten die zich hadden verenigd in de 8 en Opbouw de vrije hand om hun kennis en…


  • Het rijtjeshuis


    In zijn boek ‘Kleine filosofie van het rijtjeshuis’ legt Pieter Hoexum de alledaagse werkelijkheid van het wonen onder de loep. Hij breekt een verrassende lans voor saaiheid en middelmatigheid.


  • De markt in portretten


    Het zwaard van Damocles hangt boven de Bos en Lommermarkt: zet het stadsdeelbestuur de beslissing tot opheffing door of niet? Ondertussen proberen de kooplui de moed erin te houden.


  • Ode aan de fietsflat


    Zet de Amsterdamse fietsenstalling bij het CS niet meteen bij het oud vuil, het is een ongenaakbaar monument.


  • Een dinosaurus op zijn knieën


    Koningshoef, de laatste parkeerreus van de Bijlmer en tevens onderdeel van het Bijlmermuseum, verdient bescherming. Juist omdat hij zo bruut en lelijk is. De Atlantikwall slopen we ook niet meer.


  • De blik van buiten


    De afgelopen maanden werkte de Nederlandse journalist Tijs van den Boomen als gastredacteur bij BDW Hij werd gegrepen door de schoonheid van de stad en fotografeerde de contrasten en de absurditeit, de poëzie en de malheur. Met weemoed kijkt hij terug.


  • Het verbreden van asfaltpistes is te simpel


    Waarom meer asfalt? Laten we bestaande wegen, sporen en stations beter benutten, zeggen Tijs van den Boomen en Ton Venhoeven.


  • De particuliere rotonde


    Haren – Gelukkig kun je deze privérotonde vanaf de openbare weg ook zien liggen, en juist dan maakt ze een pronte indruk: het lijkt net alsof de witte vlaggenmasten in strenge slagorde op het middeneiland staan. Schijn bedriegt.


  • Global village Veldhoven


    Terwijl het aantal asielzoekers daalt, stijgt het aantal EU-burgers en Aziaten dat naar Nederland komt. In Veldhoven is techgigant ASML de grote trekker van kenniswerkers. Hoe vergaat het de expats? ‘The Dutch are friendly, not friends.’


  • ‘Een goedlopend sociaal mechaniekje’


    Hoe wordt een openbaar gebouw aantrekkelijk voor een sociaal breed publiek? Architect Frank van Klingeren had het antwoord daarop eind jaren zestig met De Meerpaal in Dronten. En nu is er ook de LocHal in Tilburg. ‘Een echte Van Klingeren 2.0.’