• Met een bus vol landschapsarchitecten, ambtenaren, ontwerpers, planologen en economen langs de Zuidoostcorridor reizen, op zoek naar ruimtelijke kwaliteit. Het Hollands Diep en de vrachtwagens van Frans Maas scoorden hoog.




  • Dagjesmensen kwamen er bij de bouw op af, verbaasd over de grootsheid. Nu sta je er in de file of je woont er: aan het Rotterdamse Kleinpolderplein.




  • In de ‘persoonlijke relatie’ die bedrijven zo graag willen aangaan met hun klanten, blijft altijd een pijnlijk moment zitten: de betaling.




  • Snelwegen vergen steeds meer plaats: het aantal rijstroken neemt toe en tegelijk trekt de Wet Geluidshinder steeds ruimere contouren waarbinnen niet gebouwd mag worden. Zeker in de Randstad is dit een fnuikend probleem.




  • Ook mannen mogen zich tegenwoordig bekommeren om hun lijf, ze hebben er zelfs een eigen blad voor: Men’s Health. Maar nog steeds moeten ze hun hang naar uiterlijk vertoon verpakken als ‘werken aan je gezondheid’.




  • Journalist Tijs van den Boomen en filmmaker Gerard van der Wardt maakten op de Demer, het meest platgetreden stukje winkelstraat van Eindhoven, een film over dit fenomeen: Welkom in Control Space. ‘Het enige doel is hier consumeren.’


  • Bochtenwerk


    Meteen na de afvaart maakt de pont naar het IJplein een scherpe bocht naar rechts, koerst vervolgens recht op de bibliotheek in aanbouw af en net op het moment dat je denkt dat ze helemaal niet naar noord gaat, draait ze scherp naar links om vervolgens in




  • Het ontwerp van zendmasten voor mobiele telefonie is het domein van techneuten. Een gunstige uitzondering is de mast in het Groningse dorp Zuidlaren. Libertel kreeg een bouwvergunning op voorwaarde dat ze een architect inschakelde.




  • Glunderend giet Arnout Visser (35) rode azijn in de glazen kolom met olie. Azijn- en oliedruppels wervelen door elkaar en langzaam trekken de vloeistoffen zich terug op hun eigen helft, een strakke scheidslijn achterlatend.




  • Op de snelweg is niets te zien. Dus schakelen we terug naar een half wakende, half slapende toestand en komen pas onder aan de afslag weer bij onze positieven. Maar is de snelweg wel zo saai?




  • Een blonde hooggetoupeerde dame hijst schielijk een jarretel op, een zoete parfumwalm drijft uit het open raampje. De dikbuikige bestuurder beëindigt laconiek zijn mobiele telefoontje: ‘Zeg maar hoeveel de schade bedraagt.’




  • Bij de huidige grondprijs is Griffejoens oprijlaan ruim 3,2 miljoen gulden waard. Niet slecht voor een voormalige autosloper.