• Bewegende bergen


    Aan de Nederlandse snelwegen wordt vrijwel voortdurend gewerkt. Over de schoonheid van werk in uitvoering en de ondoorgrondelijke choreografie van bergen zand en puin.


  • Hoe leefbaar is de dorpsstraat?


    Het is duidelijk dat het platteland gemiddeld beter scoort dan de stad: in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn de bewoners in doorsnee ‘matig positief’, daarbuiten is de waardering minstens ‘positief’.




  • Eeuwenlang bepaalde het gesloten bouwblok het aanzicht van de Europese stad. De eerste barst in dit bastion werd geslagen door Haussmann, Le Corbusier maakte het karwei af. Maar steden blijken niet zonder bouwblokken te kunnen.




  • Nu hebben de bewoners van de Warmoesstraat achter nog een weids zicht over het water, straks staat er op zeven meter van hun huizen een containerwand. Een ‘Berlijnse Muur’ vinden de bewoners.




  • Kom ik terug van vakantie, staat er plotseling een plantje op mijn tafel. Wat leuk, een welkomstgebaar van de buren denk ik argeloos. Maar dan zie ik dat er een briefje bij ligt, een briefje van mijn stadsdeelwethouder Ruimtelijke Ordening.


  • Gekrakeel rond decibel


    De Wet op de Geluidhinder houdt de ruimtelijke ordening in een wurgende greep. Versoepeling van de normen valt niet mee: decentralisatie stuit op politiek wantrouwen en de ‘Experimentenwet Stad en Milieu’ leidt vooral tot meer bureaucratie.




  • Helder en fris prijken de nieuwe wegwijzers van de ANWB al op sommige kruispunten.




  • Sinds een paar jaar zijn viaducten achterhaald, het nieuwe parool luidt ondertunneling. Stop hinderlijke functies als transport en distributie onder de grond, dan blijft er bovengronds plaats voor wonen, recreëren of simpelweg genieten van onaangetaste wijdsheid.




  • Snelwegen zijn niet alleen de slagaders van Nederland Distributieland, ze trekken zelf ook economische activiteiten aan. Op zichtlocaties vechten bedrijven om de aandacht van de langsuizende automobilist.




  • Een naar appeltaart geurend huis is leuk als jeugdherinnering, maar de moderne mens wil een geurloze keuken. Om dat te bereiken blaast de Tiro-afzuigkap een deel van de lucht – na zuivering – aan de zijkanten terug.




  • Op weg naar de klant hebben producten veel te verduren: ze rammelen in de laadbakken van vrachtwagens, vallen van vorkheftrucks en stuiteren over spoorwissels.




  • Op de snelweg is niets te zien. Dus schakelen we terug naar een half wakende, half slapende toestand en komen pas onder aan de afslag weer bij onze positieven. Maar is de snelweg wel zo saai?