• Steel ’n Structures


    Het beeld van Amsterdam dat Carolien Wissing met haar schilderijen oproept, past niet bij het pittoreske beeld dat toeristen koesteren. Het is rauwer, harder, Rotterdamser zou je haast zeggen.


  • TomTom voor de rechter


    ‘Ik klaag de firma TomTom aan voor de aantasting van een van de meest fundamentele rechten van de mens: het recht om te verdwalen.’ Jord den Hollander sleepte het bedrijf voor de rechter. Maar kun je het apparaat niet zelf ombouwen tot verdwaalhulp?


  • Weg met de verkeerstuin


    Tijdens het netwerkdiner ‘Mobiliteit” in het NAi riep Tijs van den Boomen stedenbouwers en architecten op de macht te heroveren op de verkeerskundigen. De vorm van een gebouw laat je toch ook niet bepalen door een elektrotechnisch adviesbureau?


  • Te veel park


    In de strijd tegen de tweedeling richt Amsterdam zich op de wegen die de oude stad en de Westelijke Tuinsteden verbinden. De Jan Evertsenstraat dient als pilot, maar de Postjesweg is een veel groter probleem. Of eigenlijk: het Rembrandtpark.


  • Moderne kantoorruïnes


    Holendrecht Centre staat leeg sinds 2007. In het kader van Leegstand Revisited bezocht Tijs van den Boomen dit ‘omvangrijke en representatieve kantoorgebouw gelegen op een uitstekend herkenbare locatie in het kantorengebied Bullewijk’.


  • Swipe links: kiloknaller. Swipe rechts: vega-slager.


    Er waart een spook door onze steden, het spook van de gentrificatie. Stijgende huizenprijzen, verdringing van arme mensen, eroderende buurten: gentrificatie is een containerbegrip waarin veel maatschappelijke problemen samenkomen. Om er verder in door te dringen besloot kunstenaar en onderzoeker Sjoerd ter Borg niet de diepte in te gaan, maar…


  • Borst vooruit


    Apeldoorn staat al ruim een eeuw bekend om de Prinses Julianatoren, maar sinds december vorig jaar wordt deze naar de kroon gestoken door een bouwwerk dat tweemaal zo hoog is en dat bovendien veel meer in het zicht staat. Als om zout in de wond te wrijven, heet deze mast…


  • Spijt achteraf


    Noord-Nederland heeft een reputatie van rust en ruimte hoog te houden, de spaarzame snelwegen voeren door polders, bossen, hei en veen. ’s Nachts is het er, zoals het hoort, gewoon donker. Begin 2018 maakte een ledreclamemast bij Assen-Noord daar een einde aan. De mast kwam er níét onder druk van…


  • De mooie berm – Over architectuur, schoonheid en functie


    De berm staat onder druk door wegverbredingen, bezuinigingen op ecologisch beheer, oprukkende reclamemasten en zonnepanelen. Een pleidooi voor maatwerk, in het kielzog van landschapsarchitect en dendroloog Overdijkink, die bijna een eeuw geleden de basis legde voor een landschappelijke inrichting van verkeerswegen.


  • De stad leeft op


    Het gaat goed met de Nederlandse steden, de afgelopen tien jaar is de leefbaarheid spectaculair gestegen. De afkeer van allochtonen blijft echter een negatief stempel drukken op het oordeel over buurt en straat.


  • Kansloze kantoren


    In Nederland staat 6,2 miljoen vierkante meter kantoor leeg. Wat betekenen dit kille cijfer voor de praktijk? Hoe ziet leegstand eruit? Stap uit op station Maarssen en het bord ‘Te huur kantoorruimte’ is niet te missen.


  • Kunst als pauzenummer


    Kunstenaars zullen oog moeten krijgen voor de manier waarop ze worden ingezet om problemen glad te strijken en de weg te bereiden van gentrification en waardevermeerdering. In dit licht krijgt het maïsveld op de Zuidas een wrange bijsmaak.