• Knooppunt De Hogt


    Wandelingen kunnen mooi zijn of minder mooi, wat ook voor de knooppunten zelf geldt. De Hogt gooit in beide categorieën hoge ogen: het is een prachtige wandeling met veel groen en water, die deels dwars door een spectaculaire knoop loopt. En dan heb je ook nog goed zicht op het…




  • ‘Bij het appèl moesten we in het Japans tellen’, vertelt de oude heer Banning in zijn dankwoord.


  • Snelwegkapel


    Eindelijk heeft Nederland een snelwegkapel, een Russisch-orthodoxe nog wel. Het begon als kunstwerk, het werd een gewijde ruimte. Nu nog een snelwegmoskee.




  • De wegligging van de Landwind is beroerd, maar voor minder dan een derde van de prijs heb je met deze Kinkerstraat-tractor offroad net zoveel plezier als met een Porsche Cayenne.


  • Bijna duizend bochten


    Je krijgt geen bestemming op, alleen een script dat je als een robot moet afwerken en dat je een nieuwe kijk op de stad moet opleveren. Hou je Bek weet niet of het ook werkt als je de auto pakt, dus ik neem de proef op de som.


  • Fiets de fiets


    Kris Borgerink gebruikte de fiets niet alleen als vervoermiddel, maar ook als route: met Google Maps zette hij een tocht uit die de vorm van een fiets het dichtst benadert. De ideale manier om te dwalen.


  • De volkstuinders van de Koffiestraat (maar voor hoe lang nog)


    Vroeger werden ze arbeiderstuintjes genoemd: lapjes grond waar arbeiders groenten konden verbouwen om hun karig loon aan te vullen, Franeker had in 1838 de Nederlandse primeur. Al snel verspreidden ze zich over het hele land en, geïnspireerd door de Duitse huisarts Moritz Schreber, over heel West-Europa. In de twintigste eeuw…




  • Bezoekers van McDonald’s maakten zich schuldig aan homo-pesten, bewoners van de Tijdelijke Noodopvang Vreemdelingen verleenden tegen betaling seksuele hand- en spandiensten. Nu moeten slagbomen uitkomst bieden.


  • Love London, Go Dutch


    Londen trekt 1,25 miljard euro uit voor de fiets en beschouwt Nederland daarbij als gidsland. Waarom eigenlijk? Toeval en beeldvorming speelden daarbij een grote rol, want ons fietsbeleid dragen we niet écht uit.


  • Hier. Heerst. Veiligheid.


    De les van de coronacrisis is dat we onze kwetsbaarheid moeten verminderen. Niet meer lean and mean, maar buffers aanleggen. Niet meer just in time, maar just in case. Wat betekent dat voor de inrichting van de stad? Wat we nodig hebben zijn bankjes en gastheren – geen hekken en…


  • Wat doet dat daar?


    Reclame rukt op langs de snelwegen. Reden voor de Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving om een gezant op pad te sturen. Vragen te over: van wie is die grond? En van wie is de paal? Wie bepaalt wat erop komt te staan? Waarom geven gemeentes eigenlijk een bouwvergunning af? En…


  • Je conserverai


    Graffiti, korstmossen, leksporen, barsten, roest, zwerfafval, betonrot, scheuren, vlekken – op de valreep van zijn termijn als Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving wendt Berno Strootman zich tot de minister en haar directeuren-generaal met een emotionele ‘onderhoudsbrief’.