• Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen


    Traditioneel lost de stedenbouw problemen op door koele deductie en een top-down aanpak. Slechts weinigen geloven daar nog in. De huidige generatie architecten, stedenbouwers en landschapsarchitecten weet dat ze coöperatiever en slimmer te werk moet gaan om onze stedelijke regio’s gezonder en vitaler te maken, betoogt Tijs van den Boomen.…


  • ‘Noem het geen markt!’


    Weer dreigt de Bos en Lommermarkt te worden opgeheven. Bij de vergadering van de stadsdeelcommissie vroeg ik inspreektijd. Ik kreeg drie minuten, het werd met Q&A een half uur. “Noem het een sociaal interventie, noem het experiment, noem het net als in Betondorp een aantal standplaatsen, noem het zoals u…


  • Oude stad van nieuwe stenen


    Tokio is met 38 miljoen inwoners de grootse stedelijke agglomeratie ter wereld. Toch is het geen onleefbare stedelijke woestenij, eerder een vriendelijk, gigantisch dorp. Wat kan het snel groeiende Amsterdam daarvan leren?


  • Groeten uit Vinexland


    ‘Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.’ Dat was bijna steevast de reactie als ik vertelde dat ik een zeventiendaagse rondreis door Vinexland ging maken.


  • Meer = Meer


    Het is the talk of the town: Amsterdam is vol. Betekent dat: minder, minder, minder? Of biedt het juist kansen om te groeien, kwalitatief en kwantitatief? Stad-Forum boog zich in de Week van de Stad 2015 over de positieve kanten van Amsterdams populariteit.


  • De straat met de zeven namen


    De voetganger is het kanarievogelte van het stedelijk weefsel. Dat je hem in Rotterdam niet veel ziet, is dan ook een slecht teken. Een verkenning van het project Streetwise Rotterdam aan de hand van twee lange wandelingen.


  • In bus en metro tijdens de avondklok


    Een reis met het ov door een stille stad. „Gisteravond had ik drie passagiers. Lekker rustig.”


  • Thuisvoelen in Groot-Amsterdam, een sociologische beschouwing


    Wanneer voelt iemand zich ergens thuis? En wanneer niet? Kun je het thuisgevoel versterken en moet je dat wel willen? En vooral: helpt het om de omvangrijke problemen aan te pakken waarmee Groot-Amsterdam worstelt? Ivan Nio zette de sociologische theorieën over thuisvoelen op een rij en kwam tot vijf benaderingen,…


  • Knooppunt Holendrecht


    Je zou denken dat een eenvoudig knooppunt volstaat om de A2 en de A9 elkaar te laten kruisen, maar als je op de kaart kijkt zie je dat Holendrecht uit twee losse knooppunten bestaat, die twee kilometer uit elkaar liggen. En dat komt door de natuurbeschermers uit ’t Gooi. Aanvankelijk…


  • Knooppunt Zaandam


    Dit is een knooppunt van lange lijnen en fraaie vergezichten. De A7, die begint als stadsweg, kruist hier op een hoge aarden wal de spoorlijn Zaandam-Purmerend. Maar het mooiste zijn de vele waterlopen: het Gouw, de Noordervaldeursloot, de Watering, de Jagersplas en vooral de sloten en petgaten van polder Oostzaan,…


  • Knooppunt Hintham


    De knoop van de A2 en de A59 koestert zijn geschiedenis. Hier vind je nog fragmenten van de Graafsebaan, die in de late middeleeuwen onderdeel was van de Hanzeweg van Vlaanderen naar Noord-Duitsland, die in de Franse tijd deel uitmaakte van de weg van Parijs naar Groningen, die in 1835…


  • Knooppunt Julianaplein


    Op de zuidelijke ringweg van Groningen kruisen de A7en de A28. Onlangs werd de oude knoop vervangen door een deels ondertunneld knooppunt. Een wandeling van een kleine vijf kilometer voert langs hoogtepunten van de wederopbouw en een uitzichtpunt ter ere van de vernieuwde knoop.