-
Meer nog dan de weg zelf, is de kruising het symbool van vrijheid, want een kruising maakt het mogelijk je eigen richting te kiezen. Kruispunten zijn tevens plekken die bebouwing aantrekken, van de ouderwetse dorpsherberg tot moderne bedrijventerreinen.
-
Nederlanders zijn zuinige doe-het-zelvers, ook als het om de was gaat. Toch ziet Tijs van den Boomen een groeiend aantal wasseretts: zowel onbemand, als volledige service biedend.
-
De naoorlogse wijken gaan in rap tempo tegen de vlakte: portiekwoningen zijn slecht, eengezinswoningen zijn goed. Vaak gaan daarbij de kwaliteiten van de wijken – heldere structuur, veel groen, zorgvuldige architectuur – verloren.
-
Terwijl ik SimCity 4 uitprobeer, de nieuwste versie van het computerprogramma waarmee je een eigen stad kunt simuleren, kom ik in gedachten steevast terecht op het nieuwe bedrijventerrein van Hoofddorp.
-
Een driedimensionale film die je heel Nederland laat zien, voelen en zelfs ruiken – dat is het idee achter Holland Experience. Maar deze toeristenattractie is ook een slimme demonstratie van de Hollandse koopmansgeest.
-
Lekker scheuren is niet meer genoeg: de indoor kartingbanen moeten hun publiek steeds meer kunnen bieden. Spectaculaire circuits op opvallende locaties, horeca en arrangementen erbij. ‘Indoor en outdoor verhouden zich als een eend tot een Ferrari.
-
Moet de snelweg versmelten met het landschap of telt alleen veiligheid? Ook Nederland kent een modebeleid voor de weg.
-
Dat de Nederlanders hun land op de zee hebben veroverd is een hardnekkige mythe. In werkelijkheid vernietigden ze hun land zelf, om het daarna met dijken en gemalen weer op te bouwen.
-
Het vliegveld van Stansted is reusachtig: ruim twintig miljoen passagiers per jaar, tienduizend vierkante meter shops, 120 checkin-desks. Achter de uitgestrekte parkeerplaatsen vind ik met moeite het landweggetje naar Molehill Green.
-
Wat is het Surinameplein? Is het een plein? Een rotonde? Een uitvalsweg? Een keerlus voor de tram? Een winderig tochtgat? Een afwerkplek voor autoverkeer?
-
Dat Vinexwijken op de moederstad lijken waaraan ze zijn ontsproten, zoals ik tijdens deze reis ontdekte, blijkt ook hier op te gaan. Amersfoort is een burgerlijke stad, in de goede zin van het woord.
-
Voorjaar 1999 stierf Wiarda op weg van zijn werk naar huis. De Wallenburgpers moest verder zonder haar markantste maat. Een saluut aan een van de beste illustratoren van Nederland.
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Leven onder het luchtruim
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
- NRC Handelsblad (189)
- Intermediair (130)
- Het Parool (56)
- Diversen (44)
- Bouw (30)
- NRC Weekblad (29)
- Brussel Deze Week (26)
- De Groene Amsterdammer (24)
- Archined (22)
- Metro (15)
- S+RO (15)
- Spiegel Online (14)
- Stad-Forum (11)
- Veldhovens Weekblad (10)
- CRa (10)
- Lezing (9)
- Blauwe Kamer (9)
- Vrij Nederland (8)
- Humanist (7)
- Uit&thuis (7)
- De Vinexmensen (7)
- Arma (6)
- Notities (6)
- Podium voor Architectuur (6)
- AD Magazine (5)
- NRC Magazine (5)
- Architectuur Lokaal (4)
- Lucasx (4)
- De FLA-krant (3)
- MooiNL (3)
- Lira Bulletin (3)
- De Gids (3)
- Psy (2)
- Academie van Bouwkunst (2)
- Trouw (2)
- BPD Magazine (2)
- New Business (2)
- De Journalist (2)
- Focus Locus Oude Rijn (2)
- BincK (2)
- OneWorld Magazine (2)
- Welkom in Control Space (2)
- de Volkskrant (2)
- De Zaak (2)
- NRC Next (2)
- Smaak (2)
- VPRO Gids (1)
- Architectuur NL (1)
- Autoweek (1)
- Kruispunt Utrecht (1)
- ACE-nieuws (1)
- De Nieuwe Reporter (1)
- Wij maken Nederland (1)
- HP/De Tijd (1)
- Het Financieele Dagblad (1)
- Wallenburgtribune (1)
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken (1)
- ‘Scape (1)
- Mainline (1)
- Amsterdam (120)
- Snelweg (118)
- Wegen (102)
- Openbare ruimte (92)
- Stad (68)
- Groot-Amsterdam (50)
- Architectuur (50)
- Toerisme (35)
- Brussel (29)
- Markt (29)
- Eindhoven (27)
- Auto (26)
- Landschap (25)
- Fietsen (24)
- Knooppunt (24)
- Bedrijventerrein (23)
- Schiphol (23)
- Vinex (23)
- Monumenten (21)
- Rotterdam (19)
- Openbaar Vervoer (19)
- Luchthaven (18)
- Teksten voor fotoboeken (17)
- Ontwerpen (17)
- Shopping (16)
- Kunst (16)
- Verboden toegang (15)
- Veldhoven (14)
- Freelancen (14)
- Rotondologie (11)
- Verrommeling (10)
- Reclamemasten (8)
- Drugs (8)
- China (8)
- Bos en Lommermarkt (7)
- Berlin (7)
- Ghana (6)
- Corona (5)
- Auteursrecht (5)
- Veiling Aalsmeer (5)
- Aids (4)
- Duurzaamheid (3)
- Bajes (3)
- Psychiatrie (2)
- Japan (1)
- India (1)
- Film (1)
- De Markt
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A10
- Dossier A2
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- In het voetspoor van JC Bloem
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Vinexland
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit