-
Voor de oorlog waren flats bestemd voor mensen met geld, pas tijdens de wederopbouw werd het een massaproduct. Het begrip flatneurose raakte in zwang, vooral de galerijflat kreeg al snel een slechte reputatie.
-
Het gebouw kreeg de ‘Prix de P’, de prijs voor ‘gebouwen die de stad Den Haag en de regio Haaglanden lelijker, onaangenamer, triester en onleefbaarder maken’.
-
De handelsreiziger is niet dood. Hij draagt alleen een andere naam. Er staat ‘sales representative’ op zijn visitekaartje en nog altijd brengt hij handel aan de man. Portret van de asfaltslaaf.
-
In weerwil van alle ruimtelijke ordening slibt ook de A15 dicht: Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam zijn al aan elkaar gegroeid tot een bedrijventerrein van acht kilometer lang.
-
Cabriorijder Marcel van der Feest, die me een lift geeft van Rotterdam naar Numansdorp, houdt wel van bedrijventerreinen. Op voorwaarde dat je kunt zien wat ze verkopen. Gesloten dozen vindt hij niks.
-
‘Ik voel dit proces als een stervensbegeleiding’, schreef Mariken Francissen op 3 januari 1982. ‘Ik weet niet waarover het verdriet precies gaat en daardoor weet ik niet of ik de fabriek of mezelf aan het begraven ben.’
-
De Burgemeester De Vlugtlaan is een boulevard van on-Amsterdamse allure. Wees niet bang voor kneuterigheid, draaiorgels en fietsen aan brugleuningen: boodschappen doe je hier met de auto, parkeren is de eerste twee uur gratis.
-
Het stel, de een in smetteloos witte blouse, de ander in houthakkershemd, al negen jaar bij elkaar. ‘De eerste keer seks met een ander doen we altijd samen. Eerst ouwehoeren, alleen maar zwijgend rukken, daar vinden we niets aan.’ Waarom aan de snelweg? ‘Je kunt elkaar hier tenminste verstaan, in…
-
Het afgelopen decennium was Tilburg de enige grote stad waar de leefbaarheid afnam, vooral in Stokhasselt-Noord stapelen de problemen zich op. De stad is extra kwetsbaar omdat de werkgelegenheid in Brabant de komende jaren onder druk staat.
-
Ook op de leefbaarheidkaart maakt Apeldoorn zijn reputatie van groene stad waar. Welgeteld één flat heeft de score ‘negatief’ en is dus rood gekleurd. Alleen Haarlemmermeer scoort nog beter.
-
Het gaat goed met Enschede, de stad scoort bovengemiddeld. Opvallend is dat de ‘matige’ gebieden zeer verspreid liggen. Dat Velve-Lindenhof is aangewezen als Vogelaarwijk wordt niet ondersteund door harde leefbaarheidgegevens.
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Leven onder het luchtruim
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
- NRC Handelsblad (189)
- Intermediair (130)
- Het Parool (56)
- Diversen (44)
- Bouw (30)
- NRC Weekblad (29)
- Brussel Deze Week (26)
- De Groene Amsterdammer (24)
- Archined (22)
- Metro (15)
- S+RO (15)
- Spiegel Online (14)
- Stad-Forum (11)
- Veldhovens Weekblad (10)
- CRa (10)
- Lezing (9)
- Blauwe Kamer (9)
- Vrij Nederland (8)
- Humanist (7)
- Uit&thuis (7)
- De Vinexmensen (7)
- Arma (6)
- Notities (6)
- Podium voor Architectuur (6)
- AD Magazine (5)
- NRC Magazine (5)
- Architectuur Lokaal (4)
- Lucasx (4)
- De FLA-krant (3)
- MooiNL (3)
- Lira Bulletin (3)
- De Gids (3)
- Psy (2)
- Academie van Bouwkunst (2)
- Trouw (2)
- BPD Magazine (2)
- New Business (2)
- De Journalist (2)
- Focus Locus Oude Rijn (2)
- BincK (2)
- OneWorld Magazine (2)
- Welkom in Control Space (2)
- de Volkskrant (2)
- De Zaak (2)
- NRC Next (2)
- Smaak (2)
- VPRO Gids (1)
- Architectuur NL (1)
- Autoweek (1)
- Kruispunt Utrecht (1)
- ACE-nieuws (1)
- De Nieuwe Reporter (1)
- Wij maken Nederland (1)
- HP/De Tijd (1)
- Het Financieele Dagblad (1)
- Wallenburgtribune (1)
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken (1)
- ‘Scape (1)
- Mainline (1)
- Amsterdam (120)
- Snelweg (118)
- Wegen (102)
- Openbare ruimte (92)
- Stad (68)
- Groot-Amsterdam (50)
- Architectuur (50)
- Toerisme (35)
- Brussel (29)
- Markt (29)
- Eindhoven (27)
- Auto (26)
- Landschap (25)
- Fietsen (24)
- Knooppunt (24)
- Bedrijventerrein (23)
- Schiphol (23)
- Vinex (23)
- Monumenten (21)
- Rotterdam (19)
- Openbaar Vervoer (19)
- Luchthaven (18)
- Teksten voor fotoboeken (17)
- Ontwerpen (17)
- Shopping (16)
- Kunst (16)
- Verboden toegang (15)
- Veldhoven (14)
- Freelancen (14)
- Rotondologie (11)
- Verrommeling (10)
- Reclamemasten (8)
- Drugs (8)
- China (8)
- Bos en Lommermarkt (7)
- Berlin (7)
- Ghana (6)
- Corona (5)
- Auteursrecht (5)
- Veiling Aalsmeer (5)
- Aids (4)
- Duurzaamheid (3)
- Bajes (3)
- Psychiatrie (2)
- Japan (1)
- India (1)
- Film (1)
- De Markt
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A10
- Dossier A2
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- In het voetspoor van JC Bloem
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Vinexland
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit