• Flatneurose


    Voor de oorlog waren flats bestemd voor mensen met geld, pas tijdens de wederopbouw werd het een massaproduct. Het begrip flatneurose raakte in zwang, vooral de galerijflat kreeg al snel een slechte reputatie.




  • In heel Nederland versperren villabewoners de toegang tot openbare paden, en ook in Holten zou er nooit een haan naar hebben gekraaid als de bewoners in hun inhaligheid niet over het hoofd hadden gezien dat er nog iemand tussen hen woonde.




  • Het gebouw kreeg de ‘Prix de P’, de prijs voor ‘gebouwen die de stad Den Haag en de regio Haaglanden lelijker, onaangenamer, triester en onleefbaarder maken’.




  • De handelsreiziger is niet dood. Hij draagt alleen een andere naam. Er staat ‘sales representative’ op zijn visitekaartje en nog altijd brengt hij handel aan de man. Portret van de asfaltslaaf.


  • De lintbebouwing van de A15


    In weerwil van alle ruimtelijke ordening slibt ook de A15 dicht: Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam zijn al aan elkaar gegroeid tot een bedrijventerrein van acht kilometer lang.


  • Cabrio


    Cabriorijder Marcel van der Feest, die me een lift geeft van Rotterdam naar Numansdorp, houdt wel van bedrijventerreinen. Op voorwaarde dat je kunt zien wat ze verkopen. Gesloten dozen vindt hij niks.


  • Erfgoed


    ‘Ik voel dit proces als een stervensbegeleiding’, schreef Mariken Francissen op 3 januari 1982. ‘Ik weet niet waarover het verdriet precies gaat en daardoor weet ik niet of ik de fabriek of mezelf aan het begraven ben.’


  • De Turkste straat van Amsterdam


    De Burgemeester De Vlugtlaan is een boulevard van on-Amsterdamse allure. Wees niet bang voor kneuterigheid, draaiorgels en fietsen aan brugleuningen: boodschappen doe je hier met de auto, parkeren is de eerste twee uur gratis.




  • Het stel, de een in smetteloos witte blouse, de ander in houthakkershemd, al negen jaar bij elkaar. ‘De eerste keer seks met een ander doen we altijd samen. Eerst ouwehoeren, alleen maar zwijgend rukken, daar vinden we niets aan.’ Waarom aan de snelweg? ‘Je kunt elkaar hier tenminste verstaan, in…


  • Tilburg


    Het afgelopen decennium was Tilburg de enige grote stad waar de leefbaarheid afnam, vooral in Stokhasselt-Noord stapelen de problemen zich op. De stad is extra kwetsbaar omdat de werkgelegenheid in Brabant de komende jaren onder druk staat.


  • Apeldoorn


    Ook op de leefbaarheidkaart maakt Apeldoorn zijn reputatie van groene stad waar. Welgeteld één flat heeft de score ‘negatief’ en is dus rood gekleurd. Alleen Haarlemmermeer scoort nog beter.


  • Enschede


    Het gaat goed met Enschede, de stad scoort bovengemiddeld. Opvallend is dat de ‘matige’ gebieden zeer verspreid liggen. Dat Velve-Lindenhof is aangewezen als Vogelaarwijk wordt niet ondersteund door harde leefbaarheidgegevens.