• Maastricht


    Het afgelopen decennium heeft Maastricht nauwelijks leefbaarheidwinst geboekt. Erg is dat niet omdat de uitgangspositie ondanks twee Vogelaarwijken niet slecht was. Wel dreigen de naoorlogse wijken aan de westzijde af te glijden.


  • Heerlen


    Het gaat zo goed met de leefbaarheid van Heerlen dat de stad alleen Haarlemmermeer en Apeldoorn voor hoeft te laten gaan. Voor een kleine rimpeling zorgde de opening van een nachtopvang voor druggebruikers in het centrum.




  • De echte voetbalsupporters vind je niet in de skybox bij Ajax, maar in de vrieskou bij een wedstrijd in de eerste divisie. Zoals bij EVV, de Eindhovense Voetbal Vereniging. Vaak wordt de clubliefde van vader op zoon doorgegeven.




  • Ook mannen mogen zich tegenwoordig bekommeren om hun lijf, ze hebben er zelfs een eigen blad voor: Men’s Health. Maar nog steeds moeten ze hun hang naar uiterlijk vertoon verpakken als ‘werken aan je gezondheid’.




  • Auto’s worden steeds vaker opgeborgen in ondergrondse garages. Een logische plek voor vierwielers, maar veel mensen voelen zich daar onveilig. De nieuwe generatie garages moet daarin verandering brengen. Een verkenning in Nijmegen.




  • Deel 5: Duitsland. ‘Ausweis bitte?’ vraagt de Duitse douanier vriendelijk. Het is de eerst keer aan de E3 dat ik mijn paspoort tevoorschijn moet halen.




  • Deel 3: Zweden (vervolg). Met een shovel harkt Lars Adebring het erf van zijn autosloperij aan, zijn grote lijf baadt in het zweet.




  • Met een bus vol landschapsarchitecten, ambtenaren, ontwerpers, planologen en economen langs de Zuidoostcorridor reizen, op zoek naar ruimtelijke kwaliteit. Het Hollands Diep en de vrachtwagens van Frans Maas scoorden hoog.




  • Snelwegen vergen steeds meer plaats: het aantal rijstroken neemt toe en tegelijk trekt de Wet Geluidshinder steeds ruimere contouren waarbinnen niet gebouwd mag worden. Zeker in de Randstad is dit een fnuikend probleem.


  • De achterdeur van Kosice


    Van vijftig kilometer afstand, waar de weg afdaalt naar de laagvlakte, zie je de stad al liggen. Of eigenlijk vooral de industriële voorbodes: de cementfabriek met afvalbergen en transportbanden en de schoorstenen van de staalfabrieken van US Steel.




  • Wenn Königin Beatrix am Dienstag ihren Deutschland-Besuch beginnt, geht es nicht um ein “lecker Mittagessen” wie beim berühmten Auftritt von Hape Kerkeling vor zwanzig Jahren. Die Monarchin soll vor allem die Wirtschaftsinteressen fördern.


  • Bezuinigingen bedreigen West en Nieuw-West


    De OBA maakt zich op voor zwaar weer: de centrale stad gaat 1 miljoen euro bezuinigen, de stadsdelen maar liefst 2,5 miljoen. Vooral die laatste korting kan een aantal filialen de kop kosten.