• Ode aan de fietsflat


    Zet de Amsterdamse fietsenstalling bij het CS niet meteen bij het oud vuil, het is een ongenaakbaar monument.


  • De Randstad staat op barsten


    De komende twintig jaar moeten er meer dan een half miljoen woningen worden gebouwd in de Randstad. Wat wordt het? De stedenring uit de Vinex-nota of de doorsnijding die Verkeer en Waterstaat wil? En wat als we naar Hongkong of Los Angeles kijken?


  • De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg


    Bereikbaarheid gaat niet alleen om snelheid, maar ook om het werk, de winkels en voorzieningen die je daarmee kunt bereiken. En hoe je daar met zowel auto, openbaar vervoer als fiets kunt komen. Een boek voor forensen en bestuurders, voor architecten en vervoerders, voor verkeersplanners en fietsers.


  • Het verbreden van asfaltpistes is te simpel


    Waarom meer asfalt? Laten we bestaande wegen, sporen en stations beter benutten, zeggen Tijs van den Boomen en Ton Venhoeven.


  • Zien zonder te kijken?


    Begin jaren zeventig ondernam filosofiestudent Reinjan Mulder een manmoedige poging om Nederland met een camera objectief vast te leggen. Het idee algoritme was toen obscuur, maar dat was wel precies hoe hij te werk ging: een raster bepaalde waar hij afdrukte. Een gouden greep, bijna een halve eeuw later is…


  • ‘Een goedlopend sociaal mechaniekje’


    Hoe wordt een openbaar gebouw aantrekkelijk voor een sociaal breed publiek? Architect Frank van Klingeren had het antwoord daarop eind jaren zestig met De Meerpaal in Dronten. En nu is er ook de LocHal in Tilburg. ‘Een echte Van Klingeren 2.0.’




  • Niemand kan de WoonKeur dwingend voorschrijven, maar dat hoeft ook niet. Haar uitwerking is sluipenderwijs misschien wel veel effectiever. Ed Nolte van de koepel van woningcorporaties: ‘Mensen krijgen straks misschien geen thuishulp omdat hun douche en de slaapkamer niet aan de Arbo-eisen voldoen.’


  • Lawaailandschappen


    Honderd jaar geleden begon Schiphol op een veldje ver weg van Amsterdam, de eerste vijftig jaar leek er geen vuiltje aan de lucht. Pas in de jaren zeventig, toen luchthaven en stad in hoog tempo naar elkaar toe begonnen te groeien, bleek hoe dichtbij dat veldje eigenlijk lag. Twee boeken…


  • Autobahntribune


    Die älteste Autobahn der Welt, die Avus in Berlin, war auch gleichzeitig eine Rennstrecke. Der monumentalen Tribüne längs der Strecke droht nach siebzig Jahren der Abriß.Autoströme können hypnotisierend wirken.


  • Swiebertje-service


    Daklozen moeten hun schaarse bezittingen altijd met zich meezeulen. Niet in Los Angeles. Daar staat een loods waar zwevers hun bezittingen veilig kunnen achterlaten.




  • Om een indicatie te krijgen van het aandeel van freelancers in de gedrukte media, ploos de FLA begin september drie bladen na: een krant, een publieksblad en een vakblad. Het percentage freelance bijdragen ligt tussen de 33 en 85 procent.


  • Sambal bij?


    Wat is de stof waarvan Nederland is gemaakt? Hoe ziet dit land eruit als je de hoogtepunten en dieptepunten buiten beschouwing laat? Maar vooral: hoe onderzoek je dat, want de mens is nauwelijks in staat het gewone te zien.