• De langzaamste Elftstedentocht aller tijden


    Boudewijn Boer was al langer van plan om de achterkant en de zijkant van de elf Friese steden te fotograferen, maar het kwam er nooit van – wie zat daar nu op te wachten?


  • De markten van de Bijlmer


    Bij de kooplui is de meest onbekende van de Bijlmermarkten het populairste: Reigersbos, dat niet alleen buiten de Ring A10 ligt, zoals ook de andere drie markten, maar zelfs nog buiten de A9.


  • Borst vooruit


    Apeldoorn staat al ruim een eeuw bekend om de Prinses Julianatoren, maar sinds december vorig jaar wordt deze naar de kroon gestoken door een bouwwerk dat tweemaal zo hoog is en dat bovendien veel meer in het zicht staat. Als om zout in de wond te wrijven, heet deze mast…


  • De mooie berm – Over architectuur, schoonheid en functie


    De berm staat onder druk door wegverbredingen, bezuinigingen op ecologisch beheer, oprukkende reclamemasten en zonnepanelen. Een pleidooi voor maatwerk, in het kielzog van landschapsarchitect en dendroloog Overdijkink, die bijna een eeuw geleden de basis legde voor een landschappelijke inrichting van verkeerswegen.


  • Betaalbare romantiek verdient een vaste plek


    Geen stad heeft meer kiosken dan Den Haag. Maar regels maken het moeilijk. Een vergunning aanvragen ziet Henkie niet zitten. En ambulant worden? Hij heeft als jongen nog met een bakfiets lopen venten, die tijd hoeft hij niet terug.


  • Markten in de menselijke metropool


    De Ontwerp Omgevingsvisie 2050 wijdt nauwelijks woorden aan de warenmarkten van Amsterdam, een gemiste kans. Vandaar deze zienswijze, waarin ik pleit voor meer markten in plaats van minder.


  • Thuis voelen en de toekomst van de stad


    Wanneer voelt iemand zich ergens thuis? En wanneer niet? Kun je het thuisgevoel versterken en moet je dat wel willen? En vooral: helpt het om stedelijke problemen aan te pakken? Stadsonderzoeker Tijs van den Boomen verbindt de verschillende sociologische benaderingen van het thuis voelen met de werkelijkheid van de regio…


  • De vinex en de vreemdeling


    Vinexwijken wit? Verre van dat, ze blijken soms zelfs gemengder dan de moederstad waar ze bij horen. Steden reageren daar heel verschillend op: Almere-Buiten blijkt zijn allochtone karakter te omarmen, terwijl het Utrechtse Leidsche Rijn het juist weg probeert te stoppen.


  • Urban Challenges, Resilient Solutions


    Traditionally, urban planning solves problems through cool deduction and a top-down approach. But only a few people still believe that this works. The current generation of architects, urban planners and landscape architects knows that making our urban regions more healthy and vital takes a more collaborative and intelligent approach, argues…


  • Weteringcircuit moet verstilde plek worden


    Het Weteringcicuit is nu nog een treurige rotonde. Zonde, want hier kruisen twee belangrijke lijnen van de stad elkaar: de Singelgracht en de Rode Loper. Een prijsvraag van de Academie voor Bouwkunst levert munitie op voor revitalisering.


  • De pijn zit in de provincie


    De bezuinigingen van minister Schultz treffen vooral de provinciale wegen. Is dat randstedelijke arrogantie of nuchtere noodzaak? Een verkenning aan de hand van de geplande autoweg van de duinen naar Duitsland.


  • Schroot wordt handel


    Wat hier als schroot naar de smelterij gaat, is in Afrika geld waard. Van aandrijfas tot zijspiegel. Afrikaanse handelaren kopen overal ter wereld onderdelen op. Kennedy uit Ghana doet bijvoorbeeld goede zaken met Jan Verhaegh uit Winterswijk.