• Landbouwatlas


    De atlas is wat een mer à boire en helaas niet alleen in de betekenis die Nederlanders er meestal ten onrechte aan geven – een rijke overvloed –, maar ook in de eigenlijke betekenis – een onbegonnen karwei.


  • The Landscape of Contemporary Infrastructure


    Opvallend sterk vertegenwoordigd is Frankrijk met 31 projecten, bijna tweemaal zoveel als de nummer twee, de Verenigde Staten. Ook Nederland is met dertien projecten, waaronder twee spectaculaire fietsenbergingen, wel erg goed bedacht.


  • Op de pedalen met Joop Jok


    Over de geschiedenis van de veiling en de architectonische erfenis in Aalsmeer vertelt Joop Kok honderduit. Maar wie de architect van het nieuwe veilinggebouw is? ‘Geen idee.’ Hij komt daar zo min mogelijk: ’Ik vind ik zo anoniem en grijs – een soort Lyon in de mist.’ De oude band…




  • Vanzelfsprekend kies ik een tafel aan het raam: als ik aan de snelweg eet, wil ik hem ook kunnen zien. Bij De Lucht is dat geen probleem, de afstand tussen de serre en de vluchtstrook is een halve meter.




  • Moet de snelweg versmelten met het landschap of telt alleen veiligheid? Ook Nederland kent een modebeleid voor de weg.




  • Met de nachtbus naar Berlijn, dat is nog eens wat anders dan met de trein reizen. Slapen lukt niet, maar de zonsopgang in de bus is onovertroffen.




  • Er zijn plekken waar de ontheemding als een klamme doek over je heen valt. De condoleanceruimte van een crematorium bijvoorbeeld, of de wachtkamer van de tandarts. De lunchzaal van hotel Jan Tabak is ook zo’n plek.




  • Uitspanningen van weleer, hoe handhaven ze zich? Vandaag, in de laatste aflevering, het monument op de Afsluitdijk. Tijdens een rondje Nederland voor veel toeristen dé gelegenheid voor een sanitaire stop.


  • Liefdeloze snelwegarchitectuur


    Volkomen misplaatst staat het hoofdkantoor van De Lage Landen in het Eindhovense centrum. Met marmer en spiegelglas probeerde de stad eind jaren tachtig zijn industriële verleden weg te poetsen.


  • De markt afschuimen


    Hebben we in Amsterdam niet te veel dagmarkten? Staan ze wel op de juiste plaatsen? En hoeveel kramen met goedkoop textiel en slechte tomaten kan een markt aan? Een verkenning in twaalf markten.


  • De Amsterdamse markt verdient beter


    Duidelijk is dat er naar de kooplui geluisterd moet worden om de markt te moderniseren. En ik dacht: het hoort dan misschien wel niet bij de rol van journalist, maar waarom breng ik al die mensen niet bij elkaar voor een ronde tafel?


  • De A11 ontbreekt nog in de Omgevingsvisie Amsterdam 2050


    Of ik wilde reageren op de Ontwerp Omgevingsvisie 2050? Ik kreeg welgeteld zeven minuten om het doorwrochte stuk van ruim 250 pagina’s te bespreken. Dit is de tekst die ik uitsprak op het webinar Duurzaam en gezond bewegen op 16 februari 2021.