-
In weerwil van alle ruimtelijke ordening slibt ook de A15 dicht: Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam zijn al aan elkaar gegroeid tot een bedrijventerrein van acht kilometer lang.
-
Een dertien-in-een-dozijnstraat, waar op het eerste gezicht niet interessants aan te ontdekken is. Tot je een vraag stelt en het antwoord alleen maar nieuwe vragen uitlokt.
-
‘Ik voel dit proces als een stervensbegeleiding’, schreef Mariken Francissen op 3 januari 1982. ‘Ik weet niet waarover het verdriet precies gaat en daardoor weet ik niet of ik de fabriek of mezelf aan het begraven ben.’
-
IJmuiden vangt steeds meer cruiseschepen op voor Amsterdam. Dat is goedkoper voor de rederijen, bovendien kunnen ze zo meer bustours verkopen. En toeristen hebben meer tijd om de stad in te gaan.
-
‘Wat is een freelance journalist? Een freelance journalist is een fietskoerier. Als hij op een redactie komt, kijken de loonschrijvers op van hun beeldscherm. Iedereen denkt, o ’t is de fietskoerier maar.
-
Er zijn geen serieuze problemen meer in Eindhoven, de score ‘negatief’ komt nergens meer voor. De leefbaarheid in de drie Vogelaarwijken is minimaal ‘matig’. In het noorden van Woensel staan wat donderwolkjes aan de verder heldere hemel.
-
De ‘zeer negatieve’ gebieden van Zaanstad zijn van de kaart verdwenen, de ‘negatieve’ krompen in. De winst werd vooral geboekt in Poelenburg, de flatwijk aan snelweg A7. De wijk ten westen van het spoor verloor wat van haar glans.
-
Nog maar honderd inwoners van Dordrecht wonen in een ‘negatieve’ omgeving. De ‘zeer negatieve plekken’ lieten soms een spectaculaire stijging in leefbaarheid zien. Zorgelijk is de export van problemen naar buurgemeente Zwijndrecht.
-
Het afgelopen decennium heeft Maastricht nauwelijks leefbaarheidwinst geboekt. Erg is dat niet omdat de uitgangspositie ondanks twee Vogelaarwijken niet slecht was. Wel dreigen de naoorlogse wijken aan de westzijde af te glijden.
-
In de Chinese numerologie worden cijfers en betekenissen op soms magische wijze verknoopt. Het opzoeken van combinaties kan tot verrassende inzichten leiden.
-
De meeste mensen rijden bijna met hun ogen dicht over de snelweg. Er is immers toch niets te zien? Mooi wel. Een verkenning van de E25 van Amsterdam tot Luxemburg.
-
Vliegen is beduidend oncomfortabeler dan een doorsnee busreis: verplicht reserveren en anderhalf uur voor vertrek in de rij staan om in te checken.
- Asfaltreizen – Een verkenning van de snelweg
- Binckhorst Magazine
- Bouw in de buurt – Leidraad voor Nederland
- De marktgids voor Amsterdam
- De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg
- De Ronde van U.
- De vierkante meter
- Eigen baas – Kort & krachtig
- Eindhoven Hoofdstad
- Groeten uit Vinexland
- Handboek Eigen Baas (gratis)
- Het land van Lely – Reisboek in 103 stukken
- Kruispunt Utrecht
- Kunstwerken & Kunstwerken
- Lelysteden – Een associatieve reisgids
- Leven onder het luchtruim
- Naar een alzijdig station
- Onder Weg!
- Onze Plek – Van Garrelsweer tot Groenstraat
- Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad
- Slim Zand – Hoe ASML verscheen in Veldhoven
- Snelweg x Stad
- Stedelijke vraagstukken, veerkrachtige oplossingen
- Streetwise Rotterdam
- Turtle 1 – De auto uit Afrika
- Wij zijn goed
- NRC Handelsblad (189)
- Intermediair (130)
- Het Parool (56)
- Diversen (44)
- Bouw (30)
- NRC Weekblad (29)
- Brussel Deze Week (26)
- De Groene Amsterdammer (24)
- Archined (22)
- Metro (15)
- S+RO (15)
- Spiegel Online (14)
- Stad-Forum (11)
- Veldhovens Weekblad (10)
- CRa (10)
- Lezing (9)
- Blauwe Kamer (9)
- Vrij Nederland (8)
- Humanist (7)
- Uit&thuis (7)
- De Vinexmensen (7)
- Arma (6)
- Notities (6)
- Podium voor Architectuur (6)
- AD Magazine (5)
- NRC Magazine (5)
- Architectuur Lokaal (4)
- Lucasx (4)
- De FLA-krant (3)
- MooiNL (3)
- Lira Bulletin (3)
- De Gids (3)
- Psy (2)
- Academie van Bouwkunst (2)
- Trouw (2)
- BPD Magazine (2)
- New Business (2)
- De Journalist (2)
- Focus Locus Oude Rijn (2)
- BincK (2)
- OneWorld Magazine (2)
- Welkom in Control Space (2)
- de Volkskrant (2)
- De Zaak (2)
- NRC Next (2)
- Smaak (2)
- VPRO Gids (1)
- Architectuur NL (1)
- Autoweek (1)
- Kruispunt Utrecht (1)
- ACE-nieuws (1)
- De Nieuwe Reporter (1)
- Wij maken Nederland (1)
- HP/De Tijd (1)
- Het Financieele Dagblad (1)
- Wallenburgtribune (1)
- Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken (1)
- ‘Scape (1)
- Mainline (1)
- Amsterdam (120)
- Snelweg (118)
- Wegen (102)
- Openbare ruimte (92)
- Stad (68)
- Groot-Amsterdam (50)
- Architectuur (50)
- Toerisme (35)
- Brussel (29)
- Markt (29)
- Eindhoven (27)
- Auto (26)
- Landschap (25)
- Fietsen (24)
- Knooppunt (24)
- Bedrijventerrein (23)
- Schiphol (23)
- Vinex (23)
- Monumenten (21)
- Rotterdam (19)
- Openbaar Vervoer (19)
- Luchthaven (18)
- Teksten voor fotoboeken (17)
- Ontwerpen (17)
- Shopping (16)
- Kunst (16)
- Verboden toegang (15)
- Veldhoven (14)
- Freelancen (14)
- Rotondologie (11)
- Verrommeling (10)
- Reclamemasten (8)
- Drugs (8)
- China (8)
- Bos en Lommermarkt (7)
- Berlin (7)
- Ghana (6)
- Corona (5)
- Auteursrecht (5)
- Veiling Aalsmeer (5)
- Aids (4)
- Duurzaamheid (3)
- Bajes (3)
- Psychiatrie (2)
- Japan (1)
- India (1)
- Film (1)
- De Markt
- De mobimens
- De telefooncel
- Dossier A10
- Dossier A2
- Dwars kijken
- Expats
- Fietsverkenningen zuidwestflank Amsterdam
- Get your kicks on the E3
- Groeten uit Vinexland
- Het ontwerp
- Het product
- IJ-tje
- In het voetspoor van JC Bloem
- Na dato
- Noord-Amsterdam
- Onze Plek
- Poldernormen
- Rond Brussel
- Sloop
- Stedenatlas
- Strijd om de ruimte
- Tand des tijds
- Turtle 1
- Vinexland
- Wat doet dat daar
- Weststrook
- Zinloze mobiliteit