• Inzending voor de prijsvraag voor een nieuwe bestemming voor het dertiende-eeuwse klooster van Rathausen (nabij Luzern, Zwitderland). Het plan voor een snelwegklooster won de tweede prijs.


  • Towards the Legible Street


    A new approach to traffic engineering emerges from Denmark and The Netherlands. Out go all the signs, traffic lights, kerbs and zebra crossings of traditional street design.




  • Woonerven zijn een typisch product van de jaren zeventig. Stonden aanvankelijk stedenbouwkundige principes en buurtinspraak voorop, al snel namen verkeerskundigen de macht over. Maar heel voorzichtig is er sprake van een nieuwe elan.




  • Eeuwenlang bepaalde het gesloten bouwblok het aanzicht van de Europese stad. De eerste barst in dit bastion werd geslagen door Haussmann, Le Corbusier maakte het karwei af. Maar steden blijken niet zonder bouwblokken te kunnen.


  • Te nieuw voor nostalgie


    In de jaren na de Tweede Wereldoorlog verwierf Rotterdam internationale faam met stedebouwkundige projecten als de Lijnbaan. Nu willen beleggers het winkelgebied dichtbouwen.


  • Heerlijk, Helder, Hoogvliet


    Rotterdam heeft een nieuw park: Heerlijkheid Hoogvliet. WiMBY! sleepte het park weg voor de poorten van vergaderzaal EP3779. En hief zichzelf en passant op.


  • Tijdelijke verbanning


    Het grootste bezwaar van rotondekunst –­ en van kunst in de openbare ruimte in het algemeen – is de onveranderlijkheid.


  • Rotonde in rotonde


    Sint-Jans-Molenbeek – Deze ‘rotonde in een rotonde’ heeft behalve het middeneiland nog zes eilanden, ze zijn in gebruik als parkeerplaats, als stalling voor Villo’s, als mini-parkje met banken, als opstelpunt voor glasbakken en, driemaal per week, als groentemarkt.


  • Art nouveau op de rotonde


    Schaarbeek – De meeste lichtmasten leiden een saai, sedentair leven: als ze eenmaal ergens staan, dan blijven ze netjes op die plek tot de slopershamer hen velt. Zo niet de lichtmast die graaf Jacques de Lalaign ontwierp


  • De havensnelweg


    Amsterdam speelt sinds kort een beetje voor Rotterdam: de nieuwe entree via snelweg A5 biedt de bezoeker een gratis haventour. Maar voor de echte liefhebber blijft het een beetje popperig.        




  • Kom ik terug van vakantie, staat er plotseling een plantje op mijn tafel. Wat leuk, een welkomstgebaar van de buren denk ik argeloos. Maar dan zie ik dat er een briefje bij ligt, een briefje van mijn stadsdeelwethouder Ruimtelijke Ordening.


  • Het supererf


    Onder de titel Eindhoven SUPERvillage pleiten Urban Affairs en -Scape voor een rigoureuze transformatie van Zuidoost-Brabant. Beide bureaus vatten de regio op als een uitgestrekte, dunbevolkte grootstad.