• Rembo


    Waarom vraagt een kunstenaar die haar beeld wil onthullen in ’s hemelsnaam Bureau Geen Kunst om het openingswoord uit te spreken? Is dat masochisme? Of is het een typisch staaltje van het moderne kunstdebat dat elke kritiek in zich opneemt?


  • De lolbroeken van de snelweg


    Het tunen van auto’s is big business, met een polyester spoilertje maak je geen indruk meer. Autofabrikanten bemoeien zich steeds nadrukkelijker met de customizing van hun producten. Toch blijven er grote regionale verschillen.




  • Duizenden jaren hebben Chinezen hun kennis verfijnd om hun omgeving in balans te brengen. De leer, Feng Shui, strekt zich sinds kort uit tot aan de auto. Verzekeraar Aon helpt automobilisten gelukkig worden.


  • Vinex-parkeren


    De Vinex-wijken liggen weer onder vuur, binnen twintig jaar zouden ze verpauperen. Onzin natuurlijk, maar er blijkt wel een merkwaardige weeffout in te zitten: te weinig parkeerplaatsen.


  • De bundeling voorbij


    UMTS en bluetooth veranderen de auto in een mobiele werkplek, DVD-spelers en spelcomputers maken er een speelplek van. De auto wordt zelf een bestemming. Kan bundeling dan nog een middel zijn om de mobiliteit te beheersen?


  • Tilburg


    Het afgelopen decennium was Tilburg de enige grote stad waar de leefbaarheid afnam, vooral in Stokhasselt-Noord stapelen de problemen zich op. De stad is extra kwetsbaar omdat de werkgelegenheid in Brabant de komende jaren onder druk staat.


  • Apeldoorn


    Ook op de leefbaarheidkaart maakt Apeldoorn zijn reputatie van groene stad waar. Welgeteld één flat heeft de score ‘negatief’ en is dus rood gekleurd. Alleen Haarlemmermeer scoort nog beter.


  • Breda


    Het centrum van Breda ontwikkelt zich voorspoedig, net als de buurten vlak daaromheen, maar ten noorden van het spoor loopt de leefbaarheid terug. De stad scoorde daardoor flink onder het gemiddelde van de 25 onderzochte steden.


  • Haarlem


    Niemand in Haarlem woont in een ‘negatieve’ omgeving, het aandeel van de bevolking dat met een ‘matige’ omgeving kampt halveerde tot 2,4 procent. Daarmee eindigt de stad net achter Apeldoorn.


  • Amersfoort


    Bijna de gehele ‘grote positieve ontwikkeling’ die Amersfoort het afgelopen decennium doormaakte valt precies binnen de voormalige stadsmuren. Ook De Kruiskamp, de officiële Vogelaarwijk, deed het goed. De wijk Randenbroek is kwetsbaar.


  • Dordrecht


    Nog maar honderd inwoners van Dordrecht wonen in een ‘negatieve’ omgeving. De ‘zeer negatieve plekken’ lieten soms een spectaculaire stijging in leefbaarheid zien. Zorgelijk is de export van problemen naar buurgemeente Zwijndrecht.


  • Leeuwarden


    De flinke ‘zeer negatieve’ gebieden aan de noordrand van Leeuwarden zijn verdwenen. Bovendien scoorde de stad iets beter dan gemiddeld wat betreft de afname van het aantal mensen dat genoegen moet nemen met leefbaarheid ‘matig’ of minder.