• Voor kunstenaars, en voor schrijvers in het bijzonder, zijn passies altijd een geliefd onderwerp geweest . ‘Mijn momenten van moed en dieper inzicht zijn alle uit passie geboren. De woestijnen die volgen, daar sta ik niet bij stil.




  • De meeste mensen rijden bijna met hun ogen dicht over de snelweg. Er is immers toch niets te zien? Mooi wel. Een verkenning van de E25 van Amsterdam tot Luxemburg.




  • Water is fun: alleen in Rotterdam zijn al veertig rederijen actief met fuifschuiten, loveboats, cruiseschepen en watertaxi’s. Enige probleem: deze dobberende vloot ontbeerde fatsoenlijke plaatsen om aan boord te gaan.




  • Bouwbesluiten, welstandscommissies en bestemmingsplannen: de Nederlandse overheid laat geen middel onbeproefd om het land keurig aan kant te krijgen.




  • Vliegen is beduidend oncomfortabeler dan een doorsnee busreis: verplicht reserveren en anderhalf uur voor vertrek in de rij staan om in te checken.




  • In de ‘persoonlijke relatie’ die bedrijven zo graag willen aangaan met hun klanten, blijft altijd een pijnlijk moment zitten: de betaling.


  • Het jaagpad


    De beste manier om de Oude Rijn te verkennen is te voet. Het grootste deel van de route van Katwijk aan Zee naar het Amsterdam-Rijnkanaal voert over jaagpaden. Zij bieden een fascinerende blik op de rommelige achterkant van de voormalige rivier.




  • Door kassen, straatlantaarns en tuinverlichting is het zelfs diep in Drenthe niet meer echt donker. Negentig procent van de bevolking blijkt duisternis belangrijk te vinden, tegelijk verlicht 75 procent van diezelfde mensen hun huis aan de buitenkant.


  • Steriele weidewinkels


    Bedrijventerreinen hoeven niet per se lelijk te zijn, blijkt uit de acht voorbeelden die Werk in uitvoering verzamelde. Maar het blijven steriele gebieden, waar je na sluitingstijd niets te zoeken hebt. Een gesprek met Dirk Bergvelt aan de snelweg.




  • Nederlandse automobilisten toeteren weinig. Toch stijgt het aantal bekeuringen voor ‘onnodig lawaai maken’ in rap tempo. Oude, slecht gepoetste auto’s toeteren het vaakst.




  • Ik vermoed dat de vermelding ‘advertorial’ is weggevallen bij het verhaal over de ANWB in nummer 21 van De Journalist. Het lijkt me namelijk uitgesloten dat het een onafhankelijk, journalistiek verhaal moet voorstellen.




  • Helder en fris prijken de nieuwe wegwijzers van de ANWB al op sommige kruispunten.