• Nederlandse vestingen


    De eerste officiële ommuurde wijk van Nederland is een feit. Uit politiekcorrecte overwegingen moet de poort voorlopig overdag open blijven: ‘gated communities’ zijn taboe in Nederland.


  • De wielrenner


    ‘Goedemorgen’, zegt de oude wielrenner die op de pont een shaggie staat te draaien. ‘Goedemorgen’, zeg ik netjes terug, want hij heeft mijn blik weten te vangen. ‘Uw spatbord zit los, daar moet een moertje op’, zegt hij, een beetje wegkijkend.


  • Is dit kunst?


    Mijn lat ligt hoog als me gevraagd wordt me te buigen over de voorstellen van drie ontwerpteams voor een ‘verzorgingsplaats met uitsluitend parkeervoorziening’ aan de A1. Alleen het woord ‘verzorgingsplaats’ maakt me al wantrouwig.


  • Between the mud and the model


    The Netherlands has always been the land of drawing boards, but too much legislation and the economic downturn have paralysed this top-down planning. What can we learn from shrinking Liverpool and the booming Balkans?


  • Driehoekbuurt nog steeds volks


    In de Driehoekbuurt, het stukje Jordaan aan de noordzijde van de Lindengracht, zijn de panden miljoenen waard. Toch wonen en werken er nog échte Jordanezen.


  • Tilburg: verstop je niet langer


    Sinds drie jaar heeft Tilburg een nieuwe ring die de stad als een ceintuur omgordt. De stad lijkt zich nog nauwelijks bewust van de kansen die dat biedt.


  • Gesloten stadsdorp Westerdokseiland


    Zeven jaar oud is deze nieuwe binnenstadsbuurt en ze ligt er precies zo bij als de stedenbouwers en architecten het indertijd hebben gepland. Niet minder, maar vooral ook: niet meer.


  • De mobiele stad – Over de wisselwerking van stad, spoor en snelweg


    Bereikbaarheid gaat niet alleen om snelheid, maar ook om het werk, de winkels en voorzieningen die je daarmee kunt bereiken. En hoe je daar met zowel auto, openbaar vervoer als fiets kunt komen. Een boek voor forensen en bestuurders, voor architecten en vervoerders, voor verkeersplanners en fietsers.


  • Het verbreden van asfaltpistes is te simpel


    Waarom meer asfalt? Laten we bestaande wegen, sporen en stations beter benutten, zeggen Tijs van den Boomen en Ton Venhoeven.


  • Een fiets is iets maar bijna niets!


    Drie boeken over fietsen zitten er bij de nieuwe oogst: ‘De Fietsrepubliek’ schetst een aanstekelijke geschiedenis van Amsterdam, ‘City Cycling’ is een wetenschappelijk fundgrube en ‘Fietsinfrastructuur’ beschrijft de state of the art.


  • Turtle 1


    Wie Mister Melles ook vertelde dat hij in Ghana een auto ging bouwen, ze wezen allemaal naar hun hoofd. Vooral de planning zorgde voor hilariteit. Onmogelijk, daarover waren Nederlanders en Afrikanen het eens. Hij had zijn schouders opgehaald.


  • Naar een alzijdig station


    Negen stations kregen steun van het College van Rijksadviseurs. Tijs van den Boomen maakte een rondreis om te kijken wat de nieuwe aanpak bewerkstelligt. En at overal twee broodjes, een goedkoop en een duur.